Regio ZOU
Regio Lekstroom
Unicum Lekstroom

Inspiratie


Renate Reitsma
MijnGezondheid.net in de praktijk


Naam Renate Reitsma
Praktijk Huisartsenpraktijk van Haren, Kienhuis, Reitsma en Zonneveld
Thema Efficiëntere praktijkvoering
Project MijnGezondheid.net in de praktijk

De drukte en het aantal telefoontjes verminderen én de patiënttevredenheid verhogen. Dat wil Renate Reitsma bereiken door het gebruik van het patiëntenportaal te stimuleren.

Ons idee/onze ervaring
We merken dat de drukte voor de assistentes aan de telefoon toeneemt en dat de spreekuren steeds drukker worden. We hebben een relatief jonge praktijk die goed om kan gaan met digitale middelen. Door het gebruik van het patiëntenportaal te stimuleren, willen we de drukte aan de telefoon en het aantal vragen van patiënten verminderen. We denken ook dat het uitbreiden en beter bekendmaken van de online mogelijkheden de patiënttevredenheid kan verhogen.

Ons doel
We willen dat de patiënten goed de weg kunnen vinden naar hun patiëntenportaal en hier optimaal gebruik van maken. Dat levert hen veel voordelen op. Denk aan niet meer in de wacht staan voor het maken van een afspraak. Alvast een uitslag kunnen inzien waar commentaar bij is gezet door de dokter. Online herhaalmedicatie aanvragen en een bericht ontvangen wanneer het recept verwerkt is. Dit zal leiden tot een verhoogde patiënttevredenheid en een afname van telefoontjes, zodat de assistenten meer tijd hebben voor patiëntenzorg. 

Ons project
Als eerste hebben we de visie van de artsen en de gewenste uitkomsten uitgevraagd. We werken met een projectgroep waaraan de praktijkmanager, twee assistentes en een huisarts deelnemen. We hebben een 0-meting gedaan van het gebruik van het patiëntenportaal en we delen maandelijks de cijfers met de rest van het team om iedereen geïnspireerd te houden. Het is erg motiverend om meetbaar resultaat van onze acties te zien. We hebben in januari bijvoorbeeld de ‘Week van MGn’ georganiseerd. Elke praktijkmedewerker hield een werkdag bij hoeveel acties hij of zij in het kader van MGn had gedaan. Dit leverde volgestreepte lijstjes op! We stimuleren in elk contact het gebruik van het patiëntenportaal en geven ook aan in het dossier of er via MGn gecommuniceerd mag worden. De ketenzorg uitnodigingen willen we ook zoveel mogelijk via MGn laten lopen. Voor patiënten die geen gebruik willen maken van MGn hebben we een ruiter gemaakt die dit aangeeft. We zijn ons aan het oriënteren op hoe we de griepvaccinaties ook via dit systeem kunnen laten verlopen. 

Wat willen wij delen
Het is ontzettend leuk om dit project met een werkgroep op te pakken. We krijgen veel positieve feedback van patiënten en zien nu elke maand al een duidelijke groei van het aantal contacten en ingeplande consulten via MGn. We proberen elkaar te motiveren door bijvoorbeeld de Week van Mgn waarin we hiervoor extra aandacht vragen, maar ook door maandelijks de stijgende cijfers te delen. Wel merken we dat zowel praktijkmedewerkers als patiënten moeten wennen aan deze nieuwe manier van communiceren en het kost nu nog wel extra tijd om alle randvoorwaarden goed te implementeren.

Meer weten
Ben je geïnspireerd door het verhaal van Renate en heb je nog vragen? Neem dan contact op met Renate.